söndag 4 december 2011

To God with love

I en av kyrkoårets texter denna den andra söndag i advent läser jag: Ha inte så mycket omsorg om det jordiska. Så bra. Ett alldeles utmärkt råd just idag.

Då kan jag med gott samvete strunta högt och högaktningsfullt i att ränna runt i alla dessa butiker, som december till ära är söndagsöppna till okristlig tid, och jag kan låta bli att smittas av julstressen som ligger så tät i affärer och köpcentra att den går att skära med kniv.

Jag slipper, och kan sätta mig i lugn och ro och fundera över vad som är det viktigaste med julen. Och så börjar jag lite smått med det redan idag, medan jag lyssnar på Anúna, som sjunger vidunderligt sköna Wexford Carol.



För det viktigaste med julen är, när vi ställer oss och varandra den frågan, alltid detta: Att vi får vara tillsammans. Ta och sitt med mig. Låt oss ta oss en soffsittarsöndag i adventstid.

/Maia


1 kommentar:

  1. Du har så rätt Maia! Och jag skall bara springa in i en butik idag...

    SvaraRadera