torsdag 8 december 2011

En röd tråd

Jag är en taktil person. Taktil, grafisk och kreativ. Det tog ganska lång tid att inse att det är helt normalt. Jag lyssnar bättre, lär mig bättre och mår bättre om jag får göra saker med mina händer. Tillverka saker. Rita.

I skolan ska man anteckna fint på rader i sin bok. Jag kunde aldrig lära mig att lära mig saker på det sättet.

Och ännu idag får jag förklara för nya bekantskaper i min akademiska omgivning att den här rörelsen ingår i den kognitiva processen. Mitt garn är inte en distraktion, utan en röd tråd som binder samman allt det som sägs, allt det som står i boken. Mina tankekartor och teckningar är det som förankrar de flyktiga tankarna i sinnet. I minnet. 




Vi behöver inte alltid ställa diagnoser och placera oss själva och andra i slutna och alltför trånga fack. Men det ska vara oss väl unt att lära känna vilka vi är, och börja jobba medströms istället för motströms. 

Det är aldrig försent för det.

/Maia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar