måndag 5 december 2011

Bra att ha

Ibland händer det. Ibland slår det bara till, och något av allt det där som kan vara bra att ha kommer helt oväntat till nytta. Som när A plötsligt med en timmes varsel behöver "några saker som ser ut som körsbär, helst fyra, fem stycken" en onsdageftermiddag i november innan höstkonserten. Då är det bra att ha en hamstermamma, ska jag säga.

För det är nämligen då, och kanske bara då, som det är bra att jag nån gång i historien fått för mig att köpa små prydnadsäpplen i bigarråstorlek, med långa, bruna pinnar som nog var tänkta att sänkas i julblommejord, men som nu kommer väl till pass som imaginära körsbärsskaft. Då är jag supermamman som ordnar allt och trollar fram det omöjliga ur rockärmen.

Men det är otroligt sällan det händer. Att jag får användning för de där sakerna, alltså.

Istället ligger de där i lådor och skåp och tar plats och tynger.


Idag vill jag packa några roliga paket med saker som inte kommer till användning i mitt hem. Göteborgs Stadsmission skriver på sin hemsida att de vill ha prydnadssaker just nu, och de vill också ha böcker. Böcker som du och jag redan läst och aldrig kommer att läsa om. Dem vill de ha.

Och vid hotell Gothia samlar Allwin som vanligt in julklappar till barn som annars kanske inte får en enda klapp.

Vad har du i hyllan som kan vara bra att ha – för nån annan?

\Maia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar