måndag 19 december 2011

Orka glittra

Varje år är det likadant. Jag tänker att jag ska vara ute i god tid. Och sen i slutet blir det inte så i alla fall.

Och så stressar jag omkring och tänker på den perfekta julen som jag vill skapa. Just som det var när jag var liten. När jag kom ner för trappan och golvet alltid var nylackat och all koppar var putsad och det var frukt i varje skål och nötter, och granen var tänd.

Jag tror man har andra ögon som liten. Lite som det blir när vi använder de där trevliga applikationerna där man kan redigera foton. Barnögonen ser det de vill se. De ser glittret.

Som barn låter vi gärna hela resten av bilden gå i svartvitt och bara det väsentliga i färg. Bakgrunden är inte lika viktig.

Och har man inget ansvar, så är det kanske lättare att fokusera på det centrala. Det som går i rött och glitter.


Jag funderar över om det viktigaste kanske är att vi själva inte går i svartvitt till jul. Som föräldrar, som familj, som vänner.

Att vi orkar glittra.

Vi har fortfarande gott om tid på oss att hinna sluta stressa inför julen.

/Maia

PS. Nu är utlottningen avslutad. Dragning kommer att ske idag, måndag 19 december 2011, och vinnaren presenteras i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar