onsdag 21 december 2011

En liten snöstund

Två jular med snö och så blev vi göteborgare bortskämda. Plötsligt har vi totalt glömt att snön i december 2008 var ett florstunt strössel som kom och gick. Och så har det ju varit jämt. I familjen brukar vi säga: "Kommer ni ihåg den där julen då det var så mycket snö på annandagen att..." Och alla vet exakt vilken. För här är det ju normalt sett gröna jular.

Men idag när vi åkte ut mot Landvetter mötte vi helt oväntat snön i Mölnlycke ungefär. Och framme på flygplatsen var det högar av plogad snö och avgångar var försenade på grund av snöfallet. Joy to the world!

Jag störtade ut ur bilen och fotograferade träden med snö på grenarna, för sådana är vi ju, vi västkustbor. Vi ser framför oss att vi ska få en dalslandsjul eller smålandsjul, men får mest regn och slask med de där sega västvindarna från Skagerack. 

Och då måste vi ta de små snöupplevelser som vi kan få.



För mig representerar ett snötäcke det totala lugnet. Allt blir så mycket tystare, så dämpat, och samtidigt blir det alldeles ljust igen såhär på årets allra kortaste dagar. Snö är helt enkelt ren och skär njutning.

Jag fick mig en liten, liten snöstund idag på Landvetter. Jag är barnsligt glad!

/Maia

PS. Jag gick tillbaka till 2008-bloggen och kollade på snöinlägget jag skrev. Florsocker. Bara florsocker.

1 kommentar:

  1. Ja, snö till julen, det ger stämning. Jag har alltid tyckt att det inte är så kallt heller när snön ligger där, den dämpar kylan på något sätt.
    Jag hoppas du får snö snart. Här nere i Skåneland är chansen minimal i år.
    Jag delar på fb idag. Ha en bra dag./Mervi

    SvaraRadera